Aarhus Rutebilstation

Disponering af ny rutebilstation, nedbrydning af P-kælder, reetablering og begrønning

I november 2019 blev det opdaget, at væsentlige dele af parkeringskælderen under Aarhus Rutebilstation er i dårlig konstruktiv stand med en begrænset levetid. Som følge heraf er dele af området blevet afspærret. Denne situation har ført til behovet for en ny disponeringsplan, der skal vise, hvordan rutebilstationen bedst kan omstruktureres, når p-kælderen er fjernet. Planen tager udgangspunkt i de eksisterende forhold samt kommunens og busoperatørernes behov og ønsker.

Den foreslåede løsning er dog ikke tiltænkt som en permanent løsning, men snarere som en midlertidig indretning, der kan fungere, indtil en mere varig løsning bliver afklaret og implementeret.

I forhold til antallet af busser, der dagligt bruger rutebilstationen, har Aarhus Kommune i samarbejde med Midttrafik opstillet nogle behov og ønsker til den nye disponering. Det indebærer blandt andet, at terminalen skal have standpladser, hvor hver buslinje har sin egen plads, hvilket skal minimere behovet for, at busser skal bakke. Der skal desuden være en klar adskillelse mellem fjernbusser og den øvrige bustrafik. Ledbusserne skal kunne holde på gennemkørselspladser, og der ønskes mulighed for en såkaldt ”kys og kør” nær fjernbusserne. Desuden skal passageradgangsveje være tydelige og sikre.

Den ønskede kapacitet er i alt 33 busser, herunder 26 pladser til regionale busser og bybusser, hvoraf mindst 8 pladser skal være gennemkørselspladser til ledbusser. Derudover skal der være mindst 7 pladser til fjernbusser.

Passagerarealerne skal som udgangspunkt forblive under den eksisterende overdækning ved rutebilstationsbygningen, da der ikke planlægges at etablere nye overdækninger. Der skal desuden foretages en begrønning af arealet, og det skal i muligt omfang sikres mod terrorhandlinger. Placeringen af belysningsstandere skal også indgå i planlægningen.

Flere scenarier er blevet undersøgt for at finde den bedste løsning. Det har dog vist sig, at det ikke er muligt at opfylde alle ønsker uden at lempe på nogle af forudsætningerne, såsom perronbredder. Den foreslåede løsning er derfor et komprimeret scenarie, der forsøger at rumme så mange busser som muligt inden for den eksisterende plads.

Fakta

Projekt Aarhus Rutebilstation
Disponering af ny rutebilstation, nedbrydning af P-kælder, reetablering og begrønning
Klient Aarhus Kommune
Sted Aarhus, DK
År 2020 — 2021
Størrelse 10.000 m2
Ydelse Arkitektrådgivning, skitseprojekt, projektering og tilsyn
Status Afsluttet
Akkvisition Tidelt
Budget 28.700.000 kr
Samarbejde WSP
Team Lars Bendrup, Rolf Howalt Svendsen, Peter Poder Christensen