Bruuns Bro og vandrehallen ved Aarhus Hovedbanegård er to centrale forbindelser, der spiller en væsentlig rolle i at forbinde byen. Jernbanesporene, som løber gennem byen, fungerer både som en vigtig transportåre, der bringer folk til og fra Aarhus, men samtidig skaber de en fysisk opdeling af midtbyen. Med elektrificeringen af tognettet opstår der nu en unik mulighed for at gentænke og udvikle disse to forbindelser, så de ikke blot fungerer som transitpunkter, men som centrale byrum i Aarhus.
Når man ankommer til Aarhus med tog, træder man ind i byens hjerte, men ofte uden at bemærke det. Stationen, med sine skjulte perrontage under Bruuns Bro og vandrehallen, er en overgangszone. Togene standser under de markante røde trækonstruktioner, der velkommer en til byen, men når man skal videre, skal man først navigere gennem en række rum og etager – fra perronen, op gennem trapperummet, videre til vandrehallen, derfra til ankomsthallen og endelig ud på Banegårdspladsen. I denne proces har man sjældent det fulde overblik over stationens mange transportforbindelser, hvad enten det er tog, bus, cykel eller taxi.
Visionen for Aarhus Hovedbanegård og Bruuns Bro er at gøre stationen mere åben og overskuelig. Målet er at skabe synlighed og bedre forbindelser mellem vandrehallen og broen samt udvikle disse til nye byrum, der fungerer som levende transitpladser. Ved at tage udgangspunkt i de eksisterende arkitektoniske træk fra stationsbygningen kan man bygge videre på Aarhus' bygningskultur, samtidig med at man opdaterer stationen til en moderne og funktionel transitplads. Det er afgørende, at stationen bliver let at navigere i, så rejsende hurtigt og intuitivt kan finde vej.
En åbning af stationens rum vil skabe en oplevelse, hvor man straks ved ankomst til Aarhus kan få overblik. Tænk, hvor let det ville være at genkende stedet, hvor man har stillet sin cykel på Bruuns Bro, eller hurtigt finde det rette tog fra vandrehallen. Den moderniserede Aarhus Hovedbanegård skal udvikles fra blot at være et knudepunkt til at blive et effektivt og fremtidssikret transitområde.
En væsentlig udfordring i forbindelse med denne modernisering er forlængelsen af perronerne for at imødekomme de nye Timemodel-tog. Desværre betyder dette, at den nuværende vandrehal ikke kan bevares, da sikkerhedsafstandene og pladsen til passage ikke kan overholdes. I stedet foreslås det at opføre en helt ny vandrehal, som kan rumme de fremtidige behov. Den nye hal vil være inspireret af stationens nuværende arkitektur, med markante tagformer og store røde trækonstruktioner, der strækker sig over perronerne.
Denne nye vandrehal vil være lys og rummelig med store glaspartier, der åbner bygningen op mod sporene og sikrer overskuelighed for de rejsende. Den lette stålkonstruktion sikrer, at der er minimal indgriben over sporene, hvilket gør det muligt at opretholde en åben og fri struktur. Samtidig vil den nye bro og hal give bedre forbindelser til Bruuns Galleri og stationens øvrige transportmuligheder.
Ny Aarhus Hovedbanegård vil således ikke blot være en transitstation, men et levende byrum, der er robust, fleksibelt og forankret i Aarhus’ historie. Det vil være et sted, hvor nutidens og fremtidens transportbehov mødes i et smukt, overskueligt og funktionelt miljø, der byder velkommen til Aarhus.
Projekt | Helhedsplan for Aarhus H Ombygning af vandrehallen |
|
Klient | DSB, Aarhus Kommune | |
Sted | Aarhus, DK | |
År | 2015 | |
Størrelse | 3.000 m2 | |
Ydelse | Udarbejdelse af konkurrenceforslag | |
Status | Afsluttet | |
Akkvisition | Konkurrence efter prækvalifikation | |
Samarbejde | COBE, Grontmij | |
Team | Lars Bendrup, Lars Serup, Christian Malte Iversen, Christian Koksbang Nyeng, Alfonso Redondo |